rulururu

post Rysy Odamexu

24. prosince 2007 | Napsal: vain v 22:32

Odamex je multiplatformní multiplayerový port hry Doom s otevřeným zdrojovým kódem šířeným pod licencí GNU GPLv2. Už jen v tomto je vyjímečný mezi ostatními online porty této hry. Slogan, s kterým je tento port šířen, „The Standard in Online Multiplayer Doom“ není pouhý výkřik do tmy. Lidem, kteří se už nějakou dobu pohybují v online světě hry Doom je jistě jasné, že dnešní porty se tak trochu vymikají původní filozofii této hry, ba ji doslova z pohledu některých hráčů „przní“.

Odamex se snaží nastolit nějaký standart, který stanovila firma id Software v roce 1993, ve kterém uvolnila první verzi hry Doom. Samozřejmě kdyby Odamex nabídl pouze starý ačkoliv jakkoli dobrý Doom, neměl by příliš šanci na úspěch, jelikož v dnešní době udává trend především Caupture the Flag. Proto Odamex nezapomíná ani na nové vychytávky, jako freelook, skákání a výše zmíněné CTF, a to vše s fyzikou původního Dooma.

Vše bude záležet na nastavení serveru (záměrně neříkám dmflags, jelikož od tohoto systému Odamex před nějakou tou dobou upustil). Pokud bude administrátor chtít, aby se hráč, který se připojí na jeho server cítil, jako by se vrátil o 14 let nazpět a hrál původní Doom z dílny id Softwaru, jednoduše toho docílí nastavením svého serveru. Pokud ovšem bude chtít, aby hráči na jeho serveru mohli skákat pro vlajky, rocket jumpem přeskakovat jámy nebo z vyvýšeného prostoru odstřelovat freelookem protihráče, jednoduše to na svém serveru povolí a hráči si budou moci těchto vychytávek, které v původním Doomu nebyly, užít jak jim bude libo. Co vše se plánuje za „nadstandartní“ funkce v Odamexu si můžete přečíst v sekci Mise Odamexu.

Jak již bylo několikrát zmíněno, pocit ze starého Doomu, na serveru Odamexu s OS nastavením, bude opravdu silný. To má na svědomí především zpětná kompatibilita s původním Doomem a s Boom enginem. Jednoduše to jde vysvětlit na demech. V originálním Doomu šly nahrávat dema do formátu .lmp a ty pak opět přehrávat. Takto nahrané demo vlastně byl jen záznam/posloupnost kláves, které při nahrávání hráč zmáčkl. Když demo spustil, běžela postava jako přes kopírák stejný úsek znovu. Fyzika Odamexu je vyjímečná právě v tom, že tyto dema dokáže přehrát, což znamená, že má absolutně stejnou fyziku jako původní Doom. Přehrávání některách singleplayer dem sice stále není dokonalé, ale to již nemá na svědomí fyzika jako taková, ale jednoduše řečeno generátor náhodných čísel – pohyb monster.

Dále, jak již bylo také zmíněno, je Odamex tzv. open source port. Jeho zdrojový kód je veřejný a v souladu s licencí GNU GPLv2 s ním může kdokoliv jakkoliv nakládat. Navíc se díky tomu na vývoji může podílet nespočet lidí a tím urychlit vývoj nových funkcí nebo opravy nalezených chyb. Obyčejného hráče ale samozřejmě zdrojový kód nezajímá, ten je určen především pro vývojáře, nebo pro ty, kteří se chtějí podílet na testování nejnovějších revizí. Řadový hráč, který si chce pouze užít Doom přes internet by měl sáhnout po poslední stabilní verzi v sekci Download.

Odamex je také multiplatformní, nejste omezováni vlastním operačním systémem. Pokud používáte Windows, jednoduše si stáhnete předkompilovaný balíček a jednoduše Odamex spustíte, v MAC OS X to není o nic složitější a opět stačí stáhnout ze sekce Download startovací balíček. Uživatelé Linuxu a ostatních Unix systémů si stáhnou zdrojový kód a jednoduše jej zkompilují. Odamex funguje na většině operačních systémech a čipsetech.

Žádné komentáře

No comments yet.

RSS feed for comments on this post.

Sorry, the comment form is closed at this time.

ruldrurd
© ODAMEX™ designed by vain and Manc | 2007 - 2011
RSS novinek | RSS komentářů